Salam alaykum wa rahmatullahi wa barakatu.

Reported by Abu Dawud in “Sunnah”:

حدثنا أحمد بن حنبل ثنا الوليد بن مسلم ثنا ثور بن يزيد قال حدثني خالد بن معدان قال حدثني عبد الرحمن بن عمرو السلمي وحجر بن حجر قالا
: أتينا العرباض بن سارية وهو ممن نزل فيه { ولا على الذين إذا ما أتوك لتحملهم قلت لا أجد ما أحملكم عليه } فسلمنا وقلنا أتيناك زائرين وعائدين ومقتبسين فقال العرباض صلى بنا رسول الله صلى الله عليه و سلم ذات يوم ثم أقبل علينا فوعظنا موعظة بليغة ذرفت منها العيون ووجلت منها القلوب فقال قائل يارسول الله كأن هذه موعظة مودع فماذا تعهد إلينا ؟ فقال ” أوصيكم بتقوى الله والسمع والطاعة وإن عبدا حبشيا فإنه من يعش منكم بعدي فسيرى اختلافا كثيرا فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء المهديين الراشدين تمسكوا بها وعضوا عليها بالنواجذ وإياكم ومحدثات الأمور فإن كل محدثة بدعة وكل بدعة ضلالة

AbdurRahman ibn Amr as-Sulami and Hujr ibn Hujr said: We came to Irbad ibn Sariyah who was among those about whom the following verse was revealed: “Nor (is there blame) on those who come to thee to be provided with mounts, and when thou saidst: “I can find no mounts for you.”
We greeted him and said: We have come to see you to give healing and obtain benefit from you.
Al-Irbad said: One day the Apostle of Allah (sallalahu alayhi wa ala alihi wa salam) led us in prayer, then faced us and gave us a lengthy exhortation at which the eyes shed tears and the hearts were afraid.
A man said: Apostle of Allah! It seems as if it were a farewell exhortation, so what injunction do you give us?
He then said: I enjoin you to fear Allah, and to hear and obey even if it be an Abyssinian slave, for those of you who live after me will see great disagreement. You must then follow my sunnah and that of the rightly-guided caliphs. Hold to it and stick fast to it. Avoid novelties, for every novelty is an innovation, and every innovation is an error”.

Narrators:
1) Imam Abu Dawud reported this narration from Ahmad ibn Hanbal.

2) Abu Abbas Waleed ibn Moslem al-Qurashe ad-Dimashke.
Dhahabi said: One of the scholars, and scholar of people of Sham (1).
Ijle and Yaqub ibn Shaybah said he was /thiqat/ (2).
Abu Muskhar said that Waleed some time use to make /tadlees/ from liars. But this narration he transmitted in “hadathana” form.

3) Thuur ibn Yazeed.
Ibn Sad said he was /thiqat/ in hadith.
Ahmad ibn Saleeh said he was /thiqat/.
Yahya ibn Said said: I haven’t seen anyone from Sham more /awthaq/ than Thuur ibn Yazeed.
Yahya ibn Main said he was /thiqat/ (3).

4) Khaleed ibn Madaan Abu Abdullah Shame.
Ijlee, Yaqub ibn Shayba, Muhammad ibn Sad, ibn Khirash, Nasai said he was /thiqat/ (4).

5) Abdurrahahman ibn Amr ibn Anbatha As-Sulame Ash-Shame.
Ibn Hibban mentioned him in “Thiqat” (5).
Hujr ibn Hujr. I couldn’t find any kind of /jarh/ or /tadeel/ upon him. Ibn Hajar in “Taqreeb” said this narrator is /maqbul/.

6) Irbad ibn Sariyah (may Allah be pleased with him)

Narration from “Sunnan” Tirmizi #2676:
دثنا علي بن حجر حدثنا بقية بن الوليد عن بجير بن سعد عن خالد بن معدان عن عبد الرحمن بن عمرو السلمي عن العرباض بن سارية قال : وعظنا رسول الله صلى الله عليه و سلم يوما بعد صلاة الغداة موعظة بليغة ذرفت منها العيون ووجلت منها القلوب فقال رجل : إن هذه موعظة مودع فماذا تعهد إلينا يا رسول الله ؟ قال : أوصيكم بتقوى الله والسمع والطاعة وإن عبد حبشي فإنه من يعش منكم يرى اختلافا كثيرا وإياكم ومحدثات الأمور فإنها ضلالة فمن أدرك ذلك منكم فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين عضوا عليها بالنواجذ
قال أبو عيسى : هذا حديث صحيح

Abu Isa At-Tirmizi said this narration is saheeh.

Narrators:
1) Abul Hasan Ale ibn Hujr ibn Iyas ibn Muqateel al-Marwaze .
Nasai said: /Thiqat mamoon al-hafidh/ (6).

2) Baqiyah ibn Waleed.
Buhari, Moslem, Tirmizi, Nasai, Abu Dawud and ibn Maja narrated from him.
Yaqub (ibn Shaybah) said: Baqiyah /thiqat/ his narrations are good if he reported them from known people”.
Ibn Sad said: “/thiqat/ in his narration from truthful people, and weak in his narrations from weak one”.
Ijle said: “/Thiqat/ in narrations that he transmitted from known people, in those one that he narrated from unknown, he is nothing”.
Ibn Ade said: “…in his narrations from people of Sham, he is upright..” (7).
Dhahabi said: “More than one fro imams said: Baqiyah is /thiqat/ if he reported from truthful people”.
Nasai said: “If he transmitted narration in form “it was reported to me” or “it was narrated to me” then he is /thiqat/, but if he transmitted in “from so and so” form, he isn’t /hujjah/ (8).

Keeping in mind all opinions on Baqiyah from above, let us see from whom he transmitted this narration?

3) Buhayr ibn Sad.
Duhaym said he was /thiqat/ (9).
Ijle in “Marifatul thuqat” #140 said: Buhayr ibn Sad Shame-/thiqat/.
Ibn Abe Khateem reported from his father that Buhayr was /saleeh al-hadith/ (10).
Ibn Hibban mentioned Buhayr in “Thuqat” (11).

So, Buhayr was trustworthy narrator from Sham. And as we seen from opinion of ulama, if Baqiyah reported from someone known and trustworthy from Sham, his narrations are good.

4) Again Khaleed ibn Madaan. We talked about him before.

5) Abdurrahman ibn Amr. We talked about him before.

6) Irbad ibn Sariyah (may Allah be pleased with him).

Narration from “Sunnan” ibn Majah.
حدثنا عبد الله بن أحمد بن بشير بن ذكوان الدمشقي حدثنا الوليد بن مسلم حدثنا عبد الله بن العلاء (يعني ابن زبر) . حدثني يحيى بن أبي المطاع قال
: – سمعت العرباض ابن سارية يقول قال فينا رسول الله صلى الله عليه و سلم ذات يوم فوعظنا موعظة بليغة وجلت منها القلوب وذرفت منها العيون . فقيل يا رسول الله صلى الله عليه و سلم . وعظتنا موعظة مودع . فاعهد إلينا بعهد . فقال (عليكم بتقوى الله . والسمع والطاعة وإن عبدا حبشيا . وسترون من بعدي اختلافا شديدا . فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين . عضوا عليها بالنواجذ . وإياكم والأمور المحدثات . فان كل بدعة ضلالة )


Narrators
.
1) Abdullah ibn Ahmad ibn Zakoon ad-Dimashke.
Ibn Hibban mentioned him in “Thuqat”. Yahya ibn Main said he’s not bad (12).

2) Waleed ibn Moslem. We talked about him before.

3) Abdullah ibn Ala ibn Zibb.
Dhahabi said: Saduq, I don’t know any problem in him. Ibn Hazm said: He was rated like weak by Yahya. I (Dhahabi) say: He was relied upon by group expect Moslem” (13).
Ibn Hajar in “Taqreeb” said Abdullah ibn Ala was /thiqat/.

4) Yahya ibn Abe Mataa (or Mutaa) al-Qurashe. Ibn Hajar said in “Taqreeb” he was /saduq/, Duhaym pointed that his narrations from Irbad are /mursal/.

5) Irbad bn Sariyah (may Allah be pleased with him).

Narration from “Musnad” imam Ahmad.

حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا عبد الرحمن بن مهدي ثنا معاوية يعني بن صالح عن ضمرة بن حبيب عن عبد الرحمن بن عمرو السلمي انه سمع العرباض بن سارية قال : وعظنا رسول الله صلى الله عليه و سلم موعظة ذرفت منها العيون ووجلت منها القلوب قلنا يا رسول الله ان هذه لموعظة مودع فماذا تعهد إلينا قال قد تركتكم على البيضاء ليلها كنهارها لا يزيغ عنها بعدي الا هالك ومن يعش منكم فسيرى اختلافا كثيرا فعليكم بما عرفتم من سنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين وعليكم بالطاعة وان عبدا حبشيا عضوا عليها بالنواجذ فإنما المؤمن كالجمل الأنف حيثما انقيد انقاد

First 3 narrators are Abdullah ibn Ahmad, Ahmad ibn Hanbal, Abdurrahman ibn Mahde.
All of them were top scholars of ahadeeth in their time.

4) Moawiyah ibn Saleeh.
Ibn Hajar said: One of the scholars and judge of Andalus.
Abu Taleeb reported from imam Ahmad, and Jafar Taylase from ibn Muin, that they said regarding Moawiyah-/thiqat/.
Ibn Sad, Nasai, Ijle, Abu Zurah said he was /thiqat/ (14).

5) Damrah ibn Hubayb.
Ibn Muin and ibn Sad said /thiqat/. Ibn Hibban mentioned in “Thuqat” (15).

6) Abdurrahman ibn Amr. We talked about him before.

7) Irbad ibn Sariyah (may Allah be pleased with him).

Narration from “Sunnan” Darimi:

95 – أخبرنا أبو عاصم انا ثور بن يزيد حدثني خالد بن معدان عن عبد الرحمن بن عمرو عن عرباض بن سارية قال : صلى لنا رسول الله صلى الله عليه و سلم صلاة الفجر ثم وعظنا موعظة بليغة ذرفت منها العيون ووجلت منها القلوب فقال قائل يا رسول الله كأنها موعظة مودع فأوصنا فقال أوصيكم بتقوى الله والسمع والطاعة وان كان عبدا حبشيا فإنه من يعش منكم بعدي فسيرى اختلافا كثيرا فعليكم بسنتي وسنة الخلفاء الراشدين المهديين عضوا عليها بالنواجذ وإياكم والمحدثات فإن كل محدثة بدعة وقال أبو عاصم مرة وإياكم ومحدثات الأمور فإن كل بدعة ضلالة

Narrators:
1) Abu Aseem Dahhak ibn Moslem ash-Shaybane.
Ibn Hajar in “Taqreeb” said: /Thiqat thabit/. Truthful and upright.

2) Thurr ibn Yazeed. 3) Khaleed ibn Madaan. 4) Abdurrahman ibn Amr. We talked about them.
5) Irbad ibn Sariyah (may Allah be pleased with him)

Wa Allahu Subhana wa Taala Alaam.

———-
1) “Mizanul itidal” 4/347.
2) Mizzi “Tahtheeb al kamal” 31/#6737.
3) Ibn Hajar “Tahtheeb at tahtheeb” vol 2, p 30-31.
4) “Tahtheeb at tahtheeb” 3/p 103.
5) “Tahtheeb at tahtheeb” 6/216.
6) “Tahtheeb al kamal” 20/#4036
7) “Tahtheeb at tahtheeb” 1/416-417.
8.) “Mizanul itidal” 1/#1250.
9) “Tahtheeb al kamal” 4/#642.
10) “Jarh wa tadeel” 2/412/#1625.
11) #6968. “Darul Fikr” 1395 h.
12) “Tahtheeb al kamal” 14/#3155.
13) “Mizanul itidal” 2/#4466.
14) “Tahtheeb at tahtheeb” 10/p 189-190.
15) “Tahtheeb at tahtheeb” 4/ p403.